Két hete adták át a módosított körforgalmat Arnót és Felsőzsolca között, ahol áthalad az M30-as autópályáról leterelt nemzetközi forgalom. Ez volt a helyszíne több mint egy éven keresztül – az autópálya 2024 februári lezárása óta – kilométeres dugóknak, sok feszültséget és keserűséget okozva az erre ingázó, munkába és iskolába siető autósoknak.
A forgalmi adatok, amelyeket online térképeken megfigyelhetünk, azt mutatják, hogy a dugók gyakorlatilag megszűntek a körforgalomban a legkritikusabb, Szikszó–Miskolc irányban, de Arnót felől is jól járható az út, amely szintén áldozata volt a kialakult, áldatlan állapotnak.
Ez annak köszönhető, hogy a Szikszó–Miskolc irányt kiszolgáló szakaszon a körforgalom kiszélesítésre került, így lehetővé vált, hogy két sávon érkezzenek be, illetve hajtsanak ki az autósok – ez Arnót irányából is elérhetővé vált. Ezzel jelentősen megnőtt a körforgalom áteresztőképessége.
De hogyan jutottunk el idáig?
Az autópálya lezárása után hamar kiderült, hogy a régi 3-as főút szakasz alkalmatlan az elmúlt években megnövekedett forgalom átvezetésére. Több kilométeres dugók váltak rendszeressé munkanapokon a reggeli órákban, amikor a helybéliek munkába, iskolába indultak – és az autópálya is valószínűleg nagyobb forgalmat bonyolított ebben az időszakban. Sok helybélinek át kellett szerveznie az életét: fél órával, vagy akár egy órával is korábban kellett indulni, hogy időben beérjenek munkába vagy iskolába. Olyan történeteket is hallottunk, hogy valaki másik iskolába íratta a gyerekét, csak hogy elkerülje reggelente ezt az útvonalat.
Bár a helyi lakosok sokáig tűrték a helyzetet, bízva az autópálya gyors visszaállításában, azonban az egyre nyúló határidők hatására teljesen elvesztették bizalmukat a felelős szervek irányában.
Végül decemberben az aPont Miskolc szervezésében petíció és tiltakozó akciók indultak. Ezek hatására végül megszólalt Csöbör Katalin, a helyi országgyűlési képviselő, aki az addig eltelt 10 hónapban gyakorlatilag egyáltalán nem emlékezett meg az autópálya által okozott károkról. Megszólalásában további várakozásra próbálta inteni a lakosokat, mondván, hogy nincs megvalósítható megoldás, amely a hátralévő közel egy évben enyhülést hozhatna a helyzetre.
A közben beindult civil mozgalom azonban nem lankadt, és végül az autópálya lezárásának egyéves évfordulójára az aPont Miskolc helyi civil szervezetekkel lakossági fórumot szervezett. Erre sikerült meghívni Lázár János építési és közlekedési minisztert, államtitkárokat, valamint a Magyar Közút vezérigazgatóját is, így túlléphettünk a helyi képviselő tehetetlenségén.
A fórum hatására a felelős minisztérium – szakemberek bevonásával – végül kidolgozta a most már gyakorlatban is működő forgalmi rendet, amely meglepő módon alig több mint három hét alatt kivitelezhető volt. Praktikusan: január elejétől – a fórum bejelentésétől – március végéig, a tervezéstől a forgalomba adásig minden elvégezhető volt.
Mit gondolnak erről az emberek?
Különböző fórumokon kérdeztünk autósokat, hogy hogyan élték meg az új körforgalmat. Pár véleményt név nélkül idézünk:
- Én 6:15–7:00 között szoktam odaérni, és 5–6 autónál nem volt még több a sorban. Sokkal jobb, mint volt.
- Én változó időpontban szoktam menni. Egyszer sem volt hosszú sor, a menetidőm a pályafelhajtóig normálisra csökkent.
- Annyira sokat számít, hogy reggel majdnem fél órával később indulunk iskolába.
Mi jön még ezután?
Gőzerővel zajlik az M30-as autópálya javítása, de a súlyos műszaki helyzet miatt csak 2025. október 31-ére ígérik az újabb forgalomba állítást. A kivitelező megkezdte a pálya alapját megerősítő cölöpsor elhelyezését, valamint a hatalmas tömegű, sérült pályatest elbontását. A minisztérium becslése szerint nyáron indulhat meg a pályatest visszaépítése, és a megfelelő konszolidációs idő kivárása után az útburkolat építése októberben várható.
A lakossági fórumon számos egyéb ígéretet is megfogalmazott a felelős miniszter. Az aPont Miskolc az M30-as helyreállításáért indított weboldalán készített egy ígéret figyelő részt, ahol követhetjük, hogy mely ígéreteket váltja valóra a hatalom: https://ahang.hu/m30helyreallitas.
Addig csak bizakodhatunk, hogy az egyre romló állapotú, túlterhelt 3-as főutat nem kell lezárni komolyabb felújítás céljából – ezzel újra visszavetve a környéket a dugók bosszantó világába.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!